mandag 24. juni 2013

Generalpause

Overskriften har ikke tilknytning til Frelsesarmeen, og jeg kommer tilbake til den mot slutten av dagens refleksjon. I dag handler det om ”Den lille bibel” – sannsynligvis bibelens mest sentrale og siterte vers:
For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.
Joh 3:16
Jeg er ikke i tvil om at dette verset er kjernen av Johannesevangeliet. Som jeg har vært inne på tidligere summerer det opp forfatterens motivasjon for å skrive. Verset forteller om:
  • relasjonen mellom Far og Sønn
  • tro på Sønnen
  • at muligheten gjelder alle (”hver den”)
  • hensikten med hans komme: evig liv
…og på etter en slik harmoni passer det å ta en ”generalpause”. Definisjonen av generalpause er ”en pause av uspesifisert lengde som brukes for å få fram en dramatisk effekt”. Det ligger ingen dramatikk bak, men i det femte året med daglig blogging har jeg kommet til at jeg vil ta en pause denne sommeren. Det er ikke en pause fra min daglig ”innhøstning av manna”, men fra ”nettet”. Jeg ønsker en sommer uten ”internett”. Det er flere grunner til det. Blant annet er det fort gjort å ”bare sjekke jobb-mailen” og så går det noen timer, men hovedgrunnen er at jeg ønsker å redusere antallet inntrykk til de "nære ting".

Men til trofaste lesere – jeg regner med å være tilbake mandag den 5. august kl. 06:15.

Ønsker deg en velsignet sommer!

Dagens ’manna’
Jeg vil alltid hvile i Johannes 3:16

---------------------------

Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: