mandag 10. juni 2013

Hvem er egentlig du?

Det hender ofte at jeg tenker dette i møte med mennesker. Vi har alle vår historie og er produkter av arv og miljø. Egentlig finnes det ikke et eneste ”kjedelig” liv. Det at alle er unike gjør det spennende å høre livshistorien. Det er pussig at vi i sosiale medier er så opptatt av å formidle ”reiseopplevelsene” våre. Reiser som kan kjøpes av hvem som helst til populære turiststeder, er i utgangspunktet totalt uinteressant, men det kan gi stimulans til ”indre reiser”, og da er det spennende fordi det gjør noe mer oss og kan påvirke hvordan vi tenker.

Nikodemus gjorde en slik reise, og når jeg ”møter” ham tenker jeg: Hvem er egentlig du?
Han blir introdusert slik:
Det var en mann som het Nikodemus. Han var fariseer og en av jødenes rådsherrer.
Joh 3:1
Dermed vet jeg litt om sosial status og kunnskapsbakgrunn. Noen tror at det er slikt som er viktig og derfor ”vifter” de med det, men er det egentlig så spennende – og sier det noe om ”hva som bor i mennesket?” (jfr Joh 2:25 –> ”Fortrolighet”).

Det som er spennende med Nikodemus er den åndelige reisen han gjorde. Geografisk var det sikkert ikke mer enn en kort spasertur, men fordi det var en åndelig reise, krevde det masse mot. Det kommer jeg tilbake til i morgen, for jeg skal være med Nikodemus på den delen av reisen som Johannes gir oss et glimt av. Han nevner ham her og i Joh 7:50 og i Joh 19:39. Det er med andre ord begrenset informasjon, men beretningen inneholder kristentroens fundament og sannsynligvis også oftest siterte skriftsted.

Dagens ’manna’:
Det er hva som bor i et menneske som forteller hvem det egentlig er.
-------------------
* Illustrasjonen er hentet fra Thomas Hylland Eriksen red.: "Flerkulturell forståelse", Tano 1997
Det er bra at illustrasjonen har et "?" - kanskje det representerer mysteriet "det som bor i et menneske"?

Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: