torsdag 6. juni 2013

Med rett til å handle?

Det er viktig både å vite og kunne dokumentere handlingsrommet jeg har myndighet til å operere i. I Guds rike er dette forhåpentlig en kombinasjon av guddommelig og menneskelig sanksjon. Da Jesus ryddet templet kunne tempelvaktene stoppet ham. De hadde myndighet til det, men gjorde det likevel ikke. Jesus hadde ikke myndighet fra en menneskelig instans. Merket tempelvakten en guddommelig myndighet?

Jødenes reaksjon kan tyde på at de hadde mistanke om det samme, for de spurte direkte:

«Kan du vise oss et tegn på at du har rett til å gjøre dette?»
Joh 2:18
For noen dager siden slo jeg fast at disiplene i det første tegnet så Jesu herlighet, som igjen gjorde at de trodde ham. Tegnet bekreftet at Gud var med ham. På tempelplassen ønsket jødene å se et tegn som en bekreftelse på at han hadde myndighet til å handle slik han akkurat hadde gjort. 

Spørsmålet om myndighet i en åndelig sammenheng er legitimt. Vi har rett til å ”prøve åndene”. ”Det er ikke fra Gud alt som glimrer”, var tittelen på Sven Reichmans bok som kom ut i 1990. Den satte spørsmålstegn ved noe av det som skjedde innenfor trosbevegelsen som forfatteren oppfattet som usunt. Jesus gir rom for å stille spørsmål, men måten han svarer på blir ikke alltid oppfattet som et svar. Derfor kan vi fort få en oppfatning av at det er negativt å stille spørsmål. Men spørsmål blir først negative når jeg ved hjelp av dem stenger for enhver mulighet for Gud å nå fram til meg.

Dagens ’manna’:

Hos Gud er det rom for å stille spørsmål
-----------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: