torsdag 20. juni 2013

Vitneutsagn

Jesu første forsøk på forklaring på spørsmålet om hvordan en voksen mann kunne bli født på ny, ga ikke Nikodemus den nødvendige innsikten, så han spurte igjen. Men Jesus kom ikke med en ny forklaring på hvordan gjenfødelsen skjer, men på hvorfor Nikodemus ikke forsto:
«Vi taler om det vi vet og vitner om det vi har sett, men dere tar ikke imot vårt vitneutsagn»
Joh 3:11
Det er sannsynlig at Jesus med ordet ”vet” mener ”troens visshet” og med ”sett” snakker om ”åndelig innsikt”. ”Dere” er den religiøse eliten som Nikodemus var en del av, og de tok ikke imot Jesu vitneutsagn. Men hva har det å si for mitt åndelige liv i dag?

Å lese Bibelens vitnebyrd i kombinasjon med å lytte til andre kristnes åndelige erfaring og ta imot begge deler, er uhyre viktig. Dersom jeg bare leste Bibelen, ville jeg fort kunne ende opp med konklusjoner dratt med min egen sviktende dømmekraft. Dersom jeg kun lyttet til andres vitneutsagn, kunne jeg ende opp med å bli ført bort fra sentrale sannheter i Bibelen. Kombinasjonen personlig vitnesbyrd og Guds ord har dype røtter i en kristen tradisjon som vi finner igjen i alle epoker av kirkehistorien. Den er helt sentral i Frelsesarmeen som har den med seg som en del av den metodistiske arven.

Personlig kan jeg si at kombinasjonen har vært avgjørende for mitt åndelige liv. Jeg elsker ordet, og jeg elsker å lytte til andres åndelige innsikt.

Dagens ’manna’:
Jeg ønsker å ta imot Bibelens og menneskers vitneutsagn.
------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: